مانتو

آیا می دانید مانتو چیست و درباره انواع پارچه های مانتو چیزی می دانید؟

مانتو یک روپوش گشادی است که توسط خانم های محترم ایرانی مورد استفاده قرار می گیرد. و بر روی لباسهای دیگر پوشیده می شود. کاربردهای این تن پوش در ایران ، کاربرد مجلسی،سازمانی،فرهنگی است.  از زمان های دور از این پوشش در مدارس دخترانه به عنوان یک لباس یکسان بکار می رفته است و هم اکنون نیز استفاده می شود. واژه مانتو از یک کلمه فرانسوی گرفته شده است که بدین شکل نوشته می شود : Manteau” فرانسوی ها و زنان کشورهای دیگر از مانتو به عنوان روپوشی بر روی لباسهای خود بهره می برند. بسیاری از برندهای معروفی در دنیا هستند که روی این محصول به طور خاص فعالیت می کنند و تولیدات خود را به دیگر کشورهای جهان صادر می کنند.خانم های ایرانی مشتریان پرو پا قرص این محصول هستند. مصرف بسیار بالای پارچه مانتویی یک فضا و بازار رقابتی میان کارخانجات نساجی، پارچه بافی، طراحان پارچه،خرده فروشان،عمده فروشان پارچه،مزون های لباس،خیاطی ها،خبرگان این حوزه و حوزه مد و فشن را ایجاد کرده است به گونه ای که زبردستان این حرفه دایماً در تلاش هستند تا گوی رقابت را از یکدیگر بربایند. امروزه در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی، مزون های گوناگونی در حال فروش این محصول هستند. همچنین ممکن است خیاطان خبره ای در فضای مجازی چگونگی دوخت مانتو را آموزش دهند.

نمونه یک مانتو مجلسی

انواع مانتو و پارچه های مورد استفاده مانتو

با توجه به شرایط و موقعیتهای گوناگون بانوان محترم از انواع مختلفی مانتو استفاده می کنند که هرکدام از آنها را برای شما خواننده معرفی می کنیم. قبل از اشاره به نوع های مختلفغ مانتو باید به این نکته توجه شود که بخاطر همین شرایط و موقعیتهای گوناگون مدل و دوخت یک مانتو و حتی رنگ آن نیز می تواند بنا به شرایط مختلف دستخوش تغییر شوند.

مانتو ها بنا به موقعیت استفاده در شرایط گوناگون به شرح زیر می باشند.

۱.ساده :

۲. اسپرت

۳. مجلسی

۴. یونیفرم اداری

۵. دانش آموزی

۶.فصلی

۷. دانشجویی

نمونه مانتو با طرح روزنامه

جالب است بدانید که برخی از مانتو ها بنا به نوع دوخت،نوع پارچه یا طرح آن،کاربرد آن،رنگ،چاپی بودن رویه آن،زمان تولید آن دارای اسم های گوناگونی هستند که در ادامه به آنها می پردازیم

۱.مانتوهای سنتی

۲.مانتوهای جلو باز

۳.مانتوهای دکمه دار یا بدون دکمه

۴.مانتوهای سال ۲۰۱۶،۲۰۱۷ یا مثلا مانتوهای جدید سال ۹۷،۹۸

۵.مانتوهای عبایی

۶.مانتوهای چاپی که بر روی آن نوشته چاپ شده است  . حتی ممکن است طرح روزنامه یا طرح کاشی  بر روی آن چاپ شده باشد.

۷.مانتوهای شیشه ای

۸.مانتوهای طرح خفاشی

۹.مانتوهای جین

۱۰.مانتوهای طرح کیمونو

۱۱.مانتوهای ورزشی

۱۲.مانتوهای دارای یقه های خطی مثل یقه گرد،یقه هفت،یقه خشتی،یقه دلبری،یقه گلابی،یقه اشکی

۱۳. مانتوهای دارای یقه های انگلیسی،ارشال،شال،ایستاده

۱۴.مانتوها با برش های عمودی

۱۵.مانتوها با برش های عصایی

۱۶.مانتوها با پنس های مختلف

۱۷.مانتوهای طرح کت

۱۸.مانتوها با برش آستین رگلان

۱۹.مانتوهای کلوش

نمونه مانتو با طرح کاشی

فرآیند تولید مانتو تا انتخاب آن توسط مشتری و چگونگی کسب و کار فروشندگان مانتو

امروزه شرایطی فراهم گردیده است که خیاطان و یا مزون ها بنا به خواست مشتری و یا بعضا سری دوزی بر اساس الگوها و طرح های منحصر بفرد، با استفاده از پارچه های گوناگون اقدام به تولید پارچه می نمایند. با پیشرفت تکنولوژی شرایط به گونه ای رقم خورده است که مشتریان می توانند انتخابهای خود را بر اساس طرح مانتوی دلخواه یا رنگ و جنس پارچه مورد نظر از طریق وبسایتهای فروش آنلاین و یا شبکه های اجتماعی همچون اینستاگرام و تلگرام  انجام دهند و بصورت آنلاین عملیات خرید را پس از انتخاب انجام می دهند. از طرفی شرایط دیگری برای خرید مشتریان وجود دارد که با مراجعه به فروشگاهها می توانند خرید دلخواه خود را انجام دهند. با توجه به اینکه هم بازار پارچه و هم بستر طراحی کاملا پویا و در حال تغییر است. بنابراین فروشندگان مدام در حال تلاش هستند تا بتوانند خود را با نیاز بازار و سلایق مشتریان خود تطبیق دهند. هرکدام از افرادی که در حوزه فروش فعالیت می کنند می دانند داشتن جدیدترین و مناسب ترین طرح و دسترسی به آخرین پارچه های ارزشمند و مورد رضایت مشتریان قطعا می تواند سود چشمگیری را روانه کسب و کارشان کند. در طی این مسیر آنها از برنامه ها , استراتژی های متفاوت کسب و کار برای تضمین سود مورد نظرشان استفاده می کنند. فروشندگان مانتو زنانه ، دخترانه و یا کسانی که در حوزه تولید این نوع لباس فعالیت می کنند می بایست دو نکته مهم را مد نظر قرار دهند:

۱. چگونگی طراحی مانتو ، استفاده از طرح های روزآمد

۲.چگونگی انتخاب پارچه های مخصوص مانتو و در نظر گرفتن ویژٰگی های پارچه انتخاب شده با طرح دوخت آن

نمونه مانتو با طرح سازمانی

ویژگی های پارچه هایی که برای دوختن مانتو مورد استفاده قرار می گیرند چیست ؟

از آنجایی که پارچه های که برای مانتوها انتخاب می شوند،به لحاظ ماهیتب جنس متفاوتی دارند لذا برای دوختن یک مانتو باید این ویژگی ها در نظر گرفته شود.

۱.میزان شفافیت پارچه : معمولا در انتخاب پارچه یکی از عواملی که در نظر گرفته می شود شفافیت پارچه هست بر اساس سلیقه بعضی افراد تمایلی به پوشیدن مانتویی با پارچه شفاف یا بدن نما ندارند . اما برخی دیگر سلیقه متفاوتی دارند .

۲. قابلیت کشسانی پارچه: برخی از پارچه ها قابلیت کشسانی دارند برخی پارچه ها دارای چنین قابلیتی نیستند . بعضا انتخاب این نوع پارچه برای دوختن مانتو می تواند بر اساس سلیقه شخصی باشد.

۳. میزان چروک شدن پارچه : یکی از ویژگی هایی که در انتخاب یک مانتو یا دوختن مانتو می تواند موثر باشد.چگونگی ماهیت پارچه به لحاظ چروک پذیری آن است . در صورتی که مشتری پارچه چروک پذیر را انتخاب کند می بایست تحمل این را داشته باشد که در مواقع لزوم برای صاف کردن پارچه به اتوکشیدن بپردازد.

۴. ضخامت پارچه:ضخامت پارچه یکی از ویژگیهای پارچه محسوب می شود که انتخاب فصلی پارچه بر اساس این ویژگی انجام می شود. پارچه های فوتر ، وپارچه پشمی ،کرک کشمیری از این نوع پارچه ها هستند.

۵. نوع الیاف پارچه :  به عنوان مشتری پارچه برای دوختن لباس یا مانتو می بایست با نوع الیاف پارچه از لحاظ مصنوعی بودن و یا طبیعی بودن آن آشنایی داشته باشید.

نمونه مانتو با طرح شیشه ای

۶. پارچه های ساده ، طرح دار و رنگی و کیفیت پارچه  : پارچه ها از لحاظ طرح دار بودن،رنگی یا ساده بودن با هم دارای تفاوت هستند.گاهی شرایط و موقعیتهای مکانی مانند سازمانها،دانشگاه ها،مهمانی ها  که بانوان محترم ایرانی در آن شرکت می کنند تعیین می کند که فرضا رنگ و یا طرح پارچه چگونه باشد. تجربه نشان داده است اغلب خانم های محترم ایرانی طرفدار استفاده از پارچه های کاملا ساده و تمام رنگی هستند به عبارتی که در آن پارچه صرفا از یک رنگ استفاده شده است،حالا این نوع مانتوها می توانند دارای رنگ های تیره یا کدر همچون مشکی،طوسی،سرمه ای هستند که پرطرفدار هم هستند.گاهی سن فردی که از یک مدل خاص از مانتو استفاده می کند می تواند در انتخاب رنگ آن نیز موثر باشد،برای مثال دختران جوان برخلاف خانم های میانسال از رنگهای روشن ، جذاب و زنده استفاده می کنند.از طرفی این مهم نباید فراموش گردد که پارچه مورد نظر باید از کیفیت و ثبات رنگ برخوردار باشد که درهنگام شستشو دچار مشکل نشود. خیلی مهم است که همواره هم تولیدکنندگان،فروشندگان،مشتریان یا خریداران باید به آن توجه داشته باشند.

۷. متراژ و عرض هر طاقه پارچه : یکی از نکاتی که می بایست در نظر گرفته شود عرض پارچه است که چگونگی قرارگیری الگوی مانتوی مورد نظر بر روی آن، با هدف کاهش پِرتی یا ضایعات و دور ریز پارچه از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است. اغلب پارچه هایی که برای دوختن مانتو بکار می روند دارای عرض یکصد و پنجاه سانتیمتر می باشند که برای دوختن انواع مانتوها مناسب به نظر می رسند. نکته حایز اهمیت دیگر متراژ هر توپ یا طاقه پارچه برای تعیین مقدار خرید است. همواره برای دوختن سایزهای متفاوتی یا یکسان از مانتو در تعداد زیاد باید برآورد دقیقی از میزان متراژ پارچه مصرفی داشته باشیم تا بتوانیم تصمیم گیری درستی از میزان متراژ مصرفی داشته باشیم.  معمولا تولیدکنندگان تمایل دارند طاقه های ۵۰ متری تولید کنند. هر رول پارچه خارجی معمولا ۵۰ یارد است که هر یارد معادل ۹۱/۴۴ سانتی متر است . در حقیقت هر رول معادل ۴۵۷۲ سانتی متر یا ۴۵ متر و ۷۲ سانتی متر می شود . بیشتر پارچه هایی که برای دوختن مانتو بکار می روند . بصورت طاقه های رولی هستند. معمولا طاقه های پارچه برای دوختن مانتو در ایران چهل ،پنجاه یا شصت متری هستند.

 

انواع پارچه های مخصوص دوختن مانتو

 

پارچه های قابل استفاده برای مانتو

بیشتر بخوانید:

برای اطلاعات بیشتر در خصوص پارچه های زیر می توانید صفحه پارچه از وبسایت پارچه بازار را مطالعه کنید.

  • پارچه ریون
  • پارچه جین (لی)
  • پارچه نخی
  • پارچه ویسکوز
  • پارچه تنسل
  • پارچه کتان
  • پارچه کرپ
  • پارچه فیونا
  • پارچه پرادا
  • پارچه دیور
  • پارچه ابریشم
  • پارچه ساتن
  • پارچه ونیز
  • پارچه کدری
  • پارچه غواصی
  • پارچه نیل
  • پارچه چرم
  • پارچه لینِن
  • پارچه شانتون
  • پارچه ترگال
  • پارچه پرشیا
  • پارچه تریکو
  • پارچه ژاکارد

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *